Saturday, February 16, 2008

Benjamin "The Flaneur"



Benjamin, Walter (1973). Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the Era of High Capitalism. New Left Books: London.

Benjamin presents the context in which Baudelaire is writing, that of the rise of life in the cities and the consequent appearance of a city life style. He points how at the opening of the 19th C literary movements shifted form panoramas, which elaborated descriptions of the new urban settings, to physiologists, that presented the movement of progress through descriptions of the functioning of machines. Baudelaire slides form these genres, as he understands that there is a different demand from modernity. The figure of the flaneur is both a character that condenses some of these newness of living in a modern city, and a perspective form where to observe the space of the city and the new social formation of the multitude form within but at some distance. Is a point form which to be and to give account of the tension between the extreme closeness of being in the multitude and the great anonymity and the ephemera of the encounter, (an immersion in a constant “good by”). The flaneur is a complement of the city architecture, he wanders at night thanks to the new gas-lights (that allow night life and also permits the clarity surveillance), it is also an inhabitant of the arcades, shopping streets roofed by the shop owners. The flaneur thus gives subjective descriptions in the city and its instantaneous moments, fragments of the life in the city (as the passing by a street and all the small fragments of scenes one passes by –he refers to Poe) rather than the totality of actions in a community that are recognized by everybody. The flaneur is in constant movement and has no concrete direction, the trajectory can only be understood ones finished and never recreated (as the woman cleaning the street when passing by won’t be there again if ones returning). Both this movement and anonymity trigger the need for new forms of social control and surveillance. Benjamin discusses the tensions around house numbering by the police and which were resisted both in working class neighbourhoods, and by Baudelair himself who avoided paying rent by moving constantly and changing addresses (buena idea).

Mmm probablemnete debería leer bastante mas para redondear los aportes (y leer la a buck morss tb), me queda como deuda. Este texto me lleva de nuevo al problema de la perspectiva que voy a tomar y desde donde mirar las trayectorias y que es exactamente lo que voy a reconstruir. Si no me convense de De Certeau que hable de reconstruir trayectorias desde historias, tampoco quiero tomar una perspectiva en la que percepciones subjetivas de los viajes sean lo que los define. Si bien me intereza saber que “ven cuando ven” distintas personas durante los viajes, probablemnte me intereza pensar efeco de que es el movimiento y que trabajo hace el movimiento sobre sujetos y re-configuarciones de los espcaios-trayectorias. Bssss no se si esto tiene algun sentido. Bueno volvamos, hay algo de estilo en el que escribe que esta que no es ni socilogico, ni de critica, ni literario del todo, calculo que eso es en parte lo que hace que tanta gente se lo apropie de distintas formas, pero no creo que se le pueda hacer decir cualquiercosa, da imagenes bastante potentes que sugieren ser usadas no de cualquierforma.
Me resulta interesante como flaneur – luz artificial- noche - arcadas –cigarrillo se conectan y hacen a la ciudad-y lo nuevo de la ciudad (“yo paso fumando” dijo mi pequeño hermano una vez). No es la arcada sola o el flaneur solo lo que hace el “trabajo”, sino la connexion, que se puede expandir a la connexion ciudad-muchedumbres. Me resulta interesante la irreversibilidad de las trayectorias (algo que tiene que ver con lo anterior sobre perspectiva-metodo). También es interesante la secuencia muchedumbre en movimiento… nuevas formas de control, que marca que formas en que canalizando el movimeninto se construye poder.

Pfffff probablemnte este comentario no hace el honor necesario, me recordo lo mucho que nos afecto cuando lo leimos en el cbc, y no me acuerdo si tiene algo que ver o no con el free-walking nocturno, todo hace mucho. A bueno y el dibujito de mafalda me hace pensar los limites del flaneur, quizas como decia massey haya que distinguir niveles de trayectorias las mas o menos validas, pero tambien trayectorias con mas o menos posibilidad de "deriva". Por ahi aca tenemos dos extremos, la posicion desde la que hay mas posibilidades de deriva son o de mucho "excedente" en posibilidades de movimiento y ocio, pero tambien posiciones desde las que no queda mas que moverse, en la que el movimiento es escaparse constantemente o buscar algo todo el tiempo.

No comments: